هر کدام از لباس‌ها رنگ و جنس متفاوتی دارند که باید به روش‌های مختلفی شسته شوند. اما برخی اوقات لباس‌های رنگی کدر یا به اصلاح دچار چرک مردگی می‌شوند. روش‌های مختلفی مانند استفاده از جوش شیرین، آب لیمو یا آب اکسیژنه برای از بین بردن چرک مردگی لباس‌ رنگی معرفی شده است. اما همه این روش‌ها کافی و حتی قطعی نیستند. ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا در عین مراقبت از لباس‌ها با راه‌های مناسبی برای از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی آشنا شوید.

همه لباس‌ها را با هم نشویید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های ما این است که همه لباس‌های رنگی را با یکدیگر می‌شوییم. در گذشته با توجه به اینکه شست‌وشوی لباس‌ها با دست انجام می‌شد و از شستن لباس‌ها با یکدیگر خودداری می‌کردند. اما این روزها با وجود ماشین‌های لباسشویی بیشتر لباس‌ها با هر رنگی که هستند را با هم می‌شویند. بهتر است لباس‌های رنگ روشن با لباس‌های تیره شسته نشوند. همچنین یکی دیگر از راه‌های از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی این است که لباس‌هایی را که لک شده‌اند را اول لک زدایی کنید و سپس بشویید. لباس‌هایی را هم که لک شده‌اند را به هیچ‌عنوان با لباس‌های دیگر نشویید چون باعث می‌شوند که آن‌ها نیز تیره و کدر شوند.

برای از بین بردن چرک مردگی لباس همه لباس‌ها را با هم نشویید

روش شستن لباس‌های رنگی به‌صورت جداگانه برای شستن رختخواب و کالای خواب نیز مناسب است. اگر به پارچه‌ها روی بالش، لحاف،‌ روتختی های ساد و رویه تشک دقت کنید بعد از مدتی کدر و چرک مرد می‌شوند. این کالاها را نیز می‌توانید براساس نوع یا لکه‌ای که دارند شست‌وشو دهید. بهتر است از شستن کالای خواب نو مانند لحاف و تشک عروس با پارچه‌ها و رختخواب‌های قدیمی خودداری کنید. چون به سرعت تیره و لک دار می‌شوند.

از بین بردن کدری لباس سفید

از بین بردن چرک مردگی لباس سفید

برخی مواقع پیش می آید که در زمان استفاده از لباس خود متوجه چرک مرده شدن لباس سفید شوید. برای از بین بردن چرک مردگی از لباس سفید، می‌توانید این روش‌ها را امتحان کنید:

1. از قبل از شستشو، لباس را به طور مستقیم با صابون شستشو دهید .

2. استفاده از سفیدکننده ملایم: محلول سفیدکننده ملایم را با آب مخلوط کنید و لباس را در آن به مدت ۳۰ دقیقه بریزید. سپس شستشو دهید.

3. استفاده از پاک کننده‌های طبیعی: برخی از مواد طبیعی مانند سرکه سفید یا آب لیمو را روی لباس بمالید و به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. سپس شستشو دهید.

حتما قبل از استفاده از هر روشی، روی قسمت کوچکی از لباس آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به رنگ و بافت آن آسیبی وارد نمی‌کند.

لکه‌های لباس‌ها را به سرعت پاک کنید

یکی از بدترین ویژگی‌های پارچه خاصیت لک‌پذیری آن‌هاست. لباس‌ها به سرعت لک چربی، جوهر، میوه، خون، عطر، لاک، رنگ، خوراکی‌هایی مانند بستنی و شکلات، لوازم آرایشی و تعریق را خود می‌گیرند. امکان استفاده از پارچه‌های ضد لک هم برای همه لباس‌ها مقدور نیست. لک روی لباس‌ها باعث می‌شود که رنگ لباس تیره و کدر شود. در چنین شرایطی بهتر است لک لباس‌ها به سرعت پاک شوند چون لک‌های باقیمانده به ندرت از بین می‌روند به بافت‌های لباس آسیب می‌زنند.

حوله‌ها هم مانند لباس‌ها در معرض انواع لک‌ها هستند. برای مثال اانواع حوله آشپزخانه از جمله منسوجاتی است که سریع‌تر از هر وسیله دیگری به لک روغن و چربی یا رنگ‌های روی دست آغشته می‌شود. به همین دلیل باید مرتب و به‌طور هفته‌ای دو بار حوله‌های آشپزخانه را شست‌وشو داد. فراموش نکنید با اینکه حوله‌ها از وسایل بهداشتی هستند اما یکی از بهترین الیاف برای پرورش و رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها به شمار می‌روند. به همین خاطر بهتر است در صورت لک شدن، بدون فوت وقت شسته و خشک شوند.

ز بین بردن رنگ روی لباس سفید

لباس‌ها را از موادی که رنگ آن‌ها زرد و کدر می‌کند دور کنید

برای جواب به این سوال که لباس چرک مرده را چگونه تمیز کنیم باید در ابتدا باید بدانیم که موادی باعث می‌شوند تا لباس‌ها دچار رنگ زرد و کدر شوند. موادی مانند دود سیگار، تعریق و چربی ناشی از آشپزی به دلیل ترکیبات و ساختاری که دارند به مرور زمان باعث کدر و زرد شدن لباس‌ها می‌شوند. یکی از راه‌های پیشگیری و از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی، دور نگه داشتن لباس‌ها از این مواد است. حتی مام و اسپری نیز باعث زرد شدن قسمت زیر بغل لباس‌های سفید و رنگی می‌شود. در چنین شرایطی شست‌وشوی دقیق و اصولی بهترین راه برای باقی نذاشتن لکه زرد ناشی از مام، اسپری و تعریق به شمار می‌رود.

خوشبختانه شستن البسه رنگی از منسوجاتی مانند روتختی و حوله تن پوش راحت‌تر است. با توجه به وزن سنگین روتختی‌ها و حوله‌ها بهتر است از لک یا کدر شدن آن‌ها جلوگیری شود. استفاده از ملحفه ضد لک یا قابل شستشو برای روتختی‌ها بهترین راه چاره است. همچنین برای اینکه حوله‌های حمام زرد و کدر نشوند باید پس از استحمام به سرعت در هوای آزاد خشک شوند. گاهی اوقات از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی،‌ حوله‌ها و رختخواب به مراتب سخت‌تر و غیر ممکن‌تر از یک شست‌وشوی ساده و همیشگی است.

شستن لباس با سرکه و جوش شیرین

از مواد شوینده نامناسب استفاده نکنید

گاهی اوقات بیشترین اشتباهی که در قبال لباس‌های رنگی انجام می‌دهیم شست‌وشو با مواد شوینده نامناسب یا برنامه‌های مختلف ماشین لباسشویی است. برای هر لباس با توجه به اینکه رنگی یا سفید است باید از مواد شوینده مربوط به خودش استفاده کنید. برای مثال لباس‌های رنگی را با سفیدکننده نشویید چون باعث از بین رفتن رنگ لباس و تشکیل یک لایه کدر زرد یا سفید روی لباس می‌شود. همین‌طور لباس‌های سفید را هم با سفید‌کننده‌های غلیظ نشویید چون باعث آسیب رساندن به بافت و تار‌وپود لباس می‌شود.

برای شستن منسوجاتی مانند حوله‌‌ها هم بهتر است از مواد شوینده غلیظ و آنزیم‌دار استفاده نشود. خصوصا اگر حوله‌ها دچار پرزدهی شده‌اند. حوله‌هایی مانند حوله دست یا حوله آشپزخانه که در طول روز بارها استفاده می‌شوند مشکل پرزدهی بالایی هم دارند. در صورت شستن حوله‌هایی که پرز داده‌اند با مواد شوینده غلیظ و آنزیم دار امکان باقی ماندن این مواد میان پرزها وجود دارد. مواد شوینده‌ای که بین پرزها باقی بمانند علاوه‌بر آسیب به رنگ و بافت حوله،‌ باعث بروز انواع بیماری‌های پوستی و حساسیت‌های مختلف می‌شوند.

شستن لباس سفید با جوش شیرین

لباس‌ها را به خشکشویی بسپارید

در برخی از موارد از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی یا لکه‌های مختلف تقریبا کار غیر ممکنی با استفاده از روش‌های مختلف است. چون در خانه امکانات و مواد کافی برای از بین بردن تیرگی و کدری رنگ لباس‌ها نداریم و این کار نیاز به انجام روش‌های حرفه‌ای دارد. پس تا دیر نشده لباس‌هایی که لک شده‌اند را به خشکشویی‌ها بسپارید و لباسی شفاف‌تر مانند روزهای اول تحویل بگیرید.

کمک گرفتن از خشکشویی‌ها برای تمیز کردن لک و تیرگی رختخواب‌ها نیز یک ترفند عالی است. با توجه به اینکه سایز استاندارد لحاف، پتو و روتختی به‌گونه‌ای است که امکان شستن آن‌ها در ماشین‌های لباسشویی خانگی فراهم نیست؛ خشکشویی‌ها بهترین انتخاب برای تمیز کردن منسوجات خانگی و رختخواب‌ها به شمار می‌روند.

از بین بردن لکه لباس سفید رنگ گرفته

در این مقاله درباره روش‌های از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی صحبت کردیم. روش‌های مختلفی مانند شستن لباس سفید با جوش شیرین، شستن لباس با سرکه و جوش شیرین، از بین بردن رنگ گرفتگی لباس رنگی با لیمو مطرح می‌شود با اینکه همه این روش‌ها با اینکه قابل اجرا هستند اما نتایج رضایت‌بخشی ندارند. بنابراین بهتر است از روش‌ها و شیوه‌های که صددرصد مفید هستند استفاده کنیم. آیا شما راه حلی برای از بین بردن چرک مردگی لباس رنگی یا از بین بردن لکه روی لباس رنگی دارید؟ لطفا تجربیاتتان را در انتهای همین صفحه و در قسمت نظرات برای ما یادداشت کنید.