استفاده از رختخواب برای زمان خواب و استراحت یک سنت دیرینه در تاریخ زندگی ایرانی‌ها به شمار می‌رود. اگر نگاهی به گذشته‌ها و خانه‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها داشته باشیم کمدهای پر از تشک بالش، لحاف، ملحفه و پتو را به خاطر خواهیم آورد. بیشتر تشک‌ها و لحاف‌هایی که در گذشته استفاده می‌شود دست‌دوز بود و با الیاف طبیعی مانند پر و پشم پر شده بود. شاید این روزها کمتر کسی برای دوختن رختخواب و پرکردن آن اقدام کند و بیشتر افراد روتختی‌ها و سرویس‌ خواب‌های رایگان خریداری کنند. اما باز به دنبال انتخاب بهترین الیاف برای روتختی هستند. در ادامه این مقاله به‌طور‌کامل توضیح خواهیم داد که الیاف داخل روتختی چیست و انتخاب هرکدام از آن‌ها چه تاثیری در کیفیت خواب دارد.

پنبه، الیافی مناسب برای دوخت روتختی ضد تعریق و ضد حساسیت

در هنگام خرید کالای خواب بیشتر مردم به دنبال انتخاب پارچه و الیافی طبیعی هستند. یکی از بهترین الیافی که می‌توان برای روتختی در نظر گرفت پنبه است. پنبه الیافی طبیعی، ضد حساسیت بوده و در تولید آن از مواد شیمیایی استفاده نشده است. مهم دلیلی که پنبه به‌عنوان بهترین الیاف برای روتختی شناخته می‌شود این است که نسبت به الیاف مصنوعی قدرت جذب آب بیشتری دارند و یک عایق حرارتی مناسب برای روزهای سرد سال هستند.

روتختی پنبه‌ای حتی برای روزهای گرم سال نیز مناسب و قابل استفاده است. پنبه به دلیل داشتن حرارت قدرت جذب گرما از بدن را دارد و باعث کاهش دمای بدن می‌شود. همچنین به خاطر نرمی و لطافتی که دارد منجر به احساس آرامش و راحتی در زمان استراحت و خواب خواهد شد.

الیاف داخل روتختی چیست

پشم، بهترین الیاف برای تشک و روتختی

پشم الیافی است که از گذشته‌های دور تا کنون بیشترین میزان استفاده به‌عنوان الیاف رختخواب را داشته و هنوز هم طرفداران بسیاری دارد. پشم یک محصول صد در صد طبیعی است که رطوبت را به خوبی حفظ می‌کند و باعث تعامل دمایی مناسبی در بدن می‌شود. اگر قصد خرید روتختی حتما محصولی را انتخاب کنید که با الیاف پشمی پر شده چون به راحتی قابل شست‌وشو بوده و ضد باکتری و ضد آلرژی است.

متخصصین طب سنتی بر این عقیده‌اند که استفاده از پشم برای افرادی که دردهای مفصلی و عضلانی دارند مفید است. همچنین می‌گویند استفاده از پشم برای افرادی که طبع سردی دارند نیز کاربرد دارد. استفاده از پشم به‌صورتی که ارتباط کمی با پوست داشته باشد مانند تشک، لحاف و روتختی باعث تحریک سیستم مویرگی خون می‌شود و دمای بدن را به خوبی حفظ می‌کند.

معرفی انواع الیاف برای تشک

پر، یکی از الیاف مناسب برای روتختی

یکی دیگر از الیافی است که از قدیم تا امروز در تولید انواع بالش طبی، تشک، لحاف و روتختی استفاده می‌شده. پر بافتی بسیار نرم و راحت دارد و بیشتر مردم طرفدار استفاده از بالش‌های پر هستند. دلیل این موضوع هم خوابی راحت و عمیق است. استفاده از پر در دوخت روتختی هم رواج دارد و برای مثال برای روتختی عروس را بیشتر از الیاف پر تهیه می‌کنند. برای دوخت لحاف روتختی و یک دست بودن آن باید از پرهای درشت و ریز در کنار هم استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که میزان پر درشت باید بیشتر از پر ریز باشد.

پرها الیافی طبیعی هستند و از بدن حیوانات به دست می‌آیند. در گذشته با توجه به اینکه مقوله بهداشت به درستی رعایت نمی‌شد استفاده از پر به‌عنوان بالش و لحاف باعث بروز انواع مشکلات پوستی و آلرژی‌های تنفسی می‌شد. اما این روزها بیشتر پرها به‌طورکامل شسته و ضدعفونی می‌شوند و برندهای معتبر ایرانی و خارجی از الیاف پر در محصولات خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل دیگر باعث بروز حساسیت‌های پوستی و تنفسی نمی‌شود. البته با این وجود افرادی که آلرژی‌های شدید دارند باید در هنگام استفاده از پر احتیاط کنند تا باعث افزایش مشکلاتشان نشود.

انواع الیاف برای تشک

الیاف ویسکوز، الیافی مصنوعی برای روتختی و ملحفه با قیمت ارزان

الیاف ویسکوز برخلاف الیافی مانند پنبه، پشم و پر طبیعی نیست و الیافی مصنوعی به شمار می‌رود. لحاف‌های روتختی که با الیاف ویسکوز پر می‌شوند اغلب وزن بسیار سبکی دارند و قیمت آن‌ها نیز نسبت به سایر الیاف‌ها مناسب و مقرون به صرف است. از الیاف ویسکوز علاوه‌بر پر کردن ملحفه، در انواع روتختی مانند روتختی چهار فصل و بالش نیز استفاده می‌شوند. یکی از ویژگی‌های الیاف ویسکوز خاصیت ضد حساسیت است که هر فردی می‌تواند به راحتی از آن‌ها استفاده کند.

ویسکوز،‌ بهترین الیاف برای روتختی

الیاف بامبو، الیافی از دل طبیعت با خواص شگفت‌انگیز

الیاف بامبو نسبت به الیاف پنبه‌ای، پشمی و حتی ویسکوز کمتر شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. الیاف بامبو ویژگی‌های منحصربه‌فردی از جمله جذب رطوبت، گردش هوا و نفوذپذیری بالایی دارد و روتختی‌هایی که با الیاف بامبو پر شده‌اند بوی بد را به خود جذب نمی‌کنند. الیاف افرادی که در شهرهایی با آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنند گزینه‌ای مناسب و کاربردی است.

در برخی از موارد برای تولید بهترین مارک روتختی از نخ گیاه بامبو استفاده می‌شود چون از فیبر طبیعی سلولز به دست می‌آید و بسیار نرم و راحت است. با توجه به اینکه بامبو الیافی طبیعی است خاصیت ضد آلرژی و آنتی استاتیک دارد و استفاده از آن برای افرادی که به آلرژی ابتلا دارند بسیار مناسب است. به غیر از بامبو الیافی که از گیاه اکالیپتوس نیز تولید می‌شوند خاصیتی مانند بامبو دارند و بسیار مفید هستند.

خرید روتختی با الیاف باکیفیت از صفاهوم

خرید بهترین انواع حوله برای همه اعضای خانواده از فروشگاه اینترنتی صفاهوم

در این مقاله گفتیم که الیاف داخل روتختی چیست و هر کدام از الیاف چه ویژگی‌هایی دارد. گاهی اوقات تشخیص الیافی که در روتختی به کار رفته‌اند سخت است و نمی‌توان به درستی انتخاب کرد که کدام الیاف برای بدن مفیدتر خواهد بود. به همین دلیل باید روتختی و کلیه محصولاتی که در دسته کالای خواب قرار دارند از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود تا صحت گفته‌های فروشندگان قابل تایید باشد.

فروشگاه اینترنتی صفاهوم یکی از فروشگاه‌های عرضه کننده کالای خواب برای گروه‌های سنی مختلف است. شما می‌توانید بهترین انواع روتختی، تشک‌های طبی فنری و بالش‌ها را از این فروشگاه به‌صورت آنلاین سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید. همچنین اگر پیشنهاد یا نظری درباره هر کدام از الیاف‌های گفته شده در این مقاله دارید در انتهای همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. ما و خوانندگان صفاهوم از خواندن نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما استقبال خواهیم کرد.