یکی از پراستفاده‌ترین منسوجات در طول روز حوله‌ها و به ویژه حوله دست و صورت هستند. این کالاهای ضروری و بهداشتی، وسیله‌ای جدایی ناپذیر از استفاده روزانه هستند و به همین دلیل بیشتر از دیگر منسوجات در معرض آسیب قرار می‌گیرند. از طرفی کهنه شدن حوله و از بین رفتن لایه‌های آن می‌تواند فضایی مساعد برای رشد میکروب‌ها و پوسیدگی پارچه حوله باشد. بنابراین باید به مراقبت از بافت حوله توجه کنید. یکی از مشکلاتی که بعد از مدتی استفاده برای حوله‌ها پیش می‌آید، پرز دادن آن‌ها است. مسئله‌ای که برای مصرف کننده بسیار ناخوشایند است و خبر از عدم مرغوبیت کالا یا از بین رفتن بافت آن می‌دهد. اگر شما هم با این مسئله مواجه هستید، می‌توانید در این مطلب دلایل پرزدهی حوله را بخوانید و با راه‌هایی برای از بین بردن این گلوله‌های نخی کوچک آشنا شوید.

چرا حوله پرز می‌دهد؟ دلایل ایجاد پرزدهی حوله را نادیده نگیرید

برای اینکه بتوانید به خوبی پرزها را از بین ببرید، باید اول با علت مسئله آشنا شوید. چراکه ممکن است بعضی از راه حل‌ها برای جنس حوله شما کاربردی نباشند. در ادامه بعضی از دلایل پرز دادن حوله را بررسی کرده‌ایم.

جنس حوله؛ عامل تعیین کننده در پرزدهی حوله

اصلی‌ترین عاملی که باعث پرز دادن حوله می‌شود، جنس نازک آن است. در حقیقت اگر حوله شما جنس پارچه‌ای با تراکم پایین دارد، باید در انتظار پرزدهی آن نیز باشید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خرید حوله تن پوش یا حوله دستی از فروشگاه تخصصی کالای حمام، قبل از هر چیز به ضخامت حوله و تراکم آن دقت کنید. حوله‌هایی که با نخ‌های ظریف و پنبه غیر طبیعی تولید می‌شوند، می‌توانند بیش از حوله‌هایی با نخ پنبه طبیعی پرز ایجاد کنند.

همچنین گاهی بسیاری از حوله‌ها در دفعات اول استفاده پرز می‌دهند. اگر حوله باکیفیتی را انتخاب کرده باشید، بعد از چند بار شستشو دیگر پرزی نخواهید دید. بنابراین اگر حوله‌ای که خریداری کرده‌اید زمان زیادی پرز می‌دهد، به این معنی است که جنسی با تراکم پایین یا نخ نامرغوب دارد.

بهترین جنس حوله بدون پرزدهی

نگهداری در شرایط نامطلوب؛ آسیب رساندن به بافت حوله با نگهداری نادرست

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث از بین رفتن بافت اصلی پارچه حوله می‌شود، نگهداری نادرست آن است. شستشو با آب داغ، استفاده مداوم از ماشین لباسشویی به جای شستشوی دستی، استفاده از مواد شوینده آنزیم دار و قوی بخشی از دلایلی هستند که باعث از بین رفتن نخ حوله و ایجاد پرز در آن می‌شوند.

به همین دلیل هنگام خرید حوله، به ویژه حوله تن پوش کودک و نوجوان که بافتی سازگار با پوست کودکان دارند، به شما توصیه می‌شود که برای جلوگیری از خراب شدن بافت آن‌ها، نحوه شستشوی استاندارد را رعایت کنید.

دمای آب مناسب برای شستن حوله

استفاده طولانی مدت از حوله؛ عدم توجه به زمان مناسب استفاده از مهم‌ترین کالای حمام

گاهی تنها دلیل پرزدهی حوله شما، از بین رفتن انسجام اصلی پارچه بر اثر استفاده طولانی مدت است. فرایند جذب آب و شستشوی مداوم بعد از مدتی می‌تواند باعث نازک شدن بافت حوله و پرزدهی آن شود. این موضوع تنها به حوله حمام و دست و صورت محدود نمی‌شود. بلکه همه حوله‌ها مانند حوله استخری نیز زمان مناسب استفاده دارند و استفاده بیش از حد می‌تواند باعث از بین رفتن بافت و ایجاد پرز در آن‌ها گردد.

دلیل پرزدهی حوله

چگونه پرز حوله را از بین ببریم؟ راه‌های ساده برای از بین بردن پرز حوله

با توجه به موارد گفته شده، اولین قدم بعد از دیدن پرزها، بررسی علت آن است. اگر حوله شما به دلایلی مانند کهنه بودن و استفاده مداوم پرز می‌دهد، وقت آن است که یک حوله جایگزین و با کیفیت بخرید. اما اگر دلایل دیگری این پرزها را ایجاد کرده‌اند، روش‌های زیر به شما کمک می‌کند تا از آن‌ها رهایی پیدا کنید. فراموش نکنید که از بین بردن پرز حوله قبل از هرچیز نیاز به صبر و اجرای دقیق این مراحل دارد.

شستشوی صحیح و به اندازه؛ مهم‌ترین راه رهایی از پرز حوله

اولین قدمی که باید برای از بین بردن پرز حوله به درستی و دقت بردارید، اجرای کامل و بدون نقص مراحل شستشو است. در حقیقت می‌توان گفت شستشوی اصولی، کارآمدترین و بهترین راه از بین بردن پرز حوله است.

  • قبل از استفاده و هنگامی که حوله را به تازگی خریداری کرده‌اید، حداقل آن را دو بار با آب داغ بشویید. این شستشو باید قبل از هرگونه استفاده از حوله باشد
  • در مرحله شستشوی حوله نو با آب داغ از هیچ مواد شوینده‌ای استفاده نکنید. تنها می‌توانید برای کمک به نرم شدن بافت حوله، کمی سرکه سفید به آب اضافه کنید
شستشوی حوله با سرکه سیب
  • بر خلاف حوله نو، حوله‌های قدیمی که به تازگی پرز می‌دهند را با آب داغ نشویید. آب ولرم بهترین انتخاب برای شستشوی حوله پرزدار است
  • برای شستن حوله و از بین بردن پرزها از نرم کننده استفاده نکنید. چراکه این ماده می‌تواند لایه نازکی از مواد شیمیایی روی بافت آن ایجاد کند و در نتیجه حوله مستعد پرزدهی شود
  • اگر حوله با جنس‌های خاصی مانند بامبو دارید، هنگام شستشو هرگز آن را چنگ نزنید. بافت نرم حوله بامبو آسیب پذیر است و ممکن است با شستشوی غلط، پرز زیادی تولید کند. اگر با جنس بامبو و ویژگی‌های آن آشنایی ندارید، مقاله حوله بامبو چیست را در بلاگ صفاهوم مطالعه کنید.
  • اگر بعد از شستشوی دوباره حوله نو با آب داغ هنوز هم پرز داد، شستشو با آب ولرم را امتحان کنید

خشک کردن حوله؛ از بین بردن پرز با دمای مناسب خشک کن

مرحله خشک شدن حوله بعد از جذب رطوبت نیز می‌تواند مستقیما در از بین رفتن پرزها تاثیرگذار باشد. برای مثال بعد از شستشوی حوله و هنگام پهن کردن آن، چندبار حوله را به آرامی بتکانید. این کار به ظاهر بی اهمیت، بافت حوله را به حالت اولیه برمی‌گرداند و ذرات نخ اضافی روی بافت حوله را از بین می‌برد. همچنین بهتر است حوله را روی گرم کن‌هایی با دمای بسیار بالا خشک نکنید.

اگر تراس یا فضای باز برای پهن کردن حوله دارید، از این فضا استفاده کنید. قرارگرفتن در معرض هوای آزادی هم پرزهای اضافی را از روی بافت‌های میانی می‌تکاند و هم باعث از بین رفتن باکتری حوله می‌شود. در نتیجه حوله طول عمر بیشتری خواهد داشت و دیرتر پرز می‌دهد.

نگهداری و شست‌وشوی حوله‌ها از نکات ریز خانه‌داری هستند. با دانستن نکات ریز مانند شناخت انواع حوله، رومیزی، تفاوت رانر با رومیزی و بهترین پارچه برای کوسن مناسب برای هر نوع مبل می‌توانید به راحتی از لوازم خانه خود مراقبت کنید.

بهترین راه خشک کردن حوله

خرید حوله با کیفیت از صفاهوم؛ انتخاب حوله بدون پرز با دوام بالا

گاهی با وجود همه این مراقبت‌ها و امتحان کردن همه راه‌های از بین بردن پرز حوله، هنوز هم ناموفق هستید. این همان نقطه‌ای است که تصور می‌کنید هزینه بیهوده‌ای را برای خرید یک جنس بی کیفیت به هدر داده‌اید. اما اگر از ابتدا از فروشندگان معتبر کمک بگیرید، فرایند خرید حوله و منسوجات برای شما ساده خواهد شد.

ما در فروشگاه اینترنتی صفاهوم با توجه به این دغدغه شما مشتریان گرامی، مرغوب‌ترین اجناس از بهترین برندها را به شما ارائه می‌کنیم. برای خرید از سایت صفاهوم به بخش فروشگاهی ما مراجعه کنید و کالاهای موردنظر خود را انتخاب کنید. ما در همه مراحل از انتخاب در سبد خرید تا تحویل کالا همراه لحظه به لحظه شما هستیم.