احتمالا شما هم هنگام خرید تشک جدید، با این سوال مواجه شده‌اید که تشک طبی بهتر است یا طبی فنری؟ عده‌ای تشک فنری را به دلیل نرمی و راحتی خریداری می‌کنند. عده‌ای دیگر هم با تصور اینکه تشک طبی برای سلامتی بدن و ستون فقرات مفید است، خرید آن را ترجیح می‌دهند. هرکدام از تشک‌های فنری و طبی، مزایا و معایب خود را دارند. برای این که هنگام خرید تشک، تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید، در ادامه به بررسی مزایا و معایب تشک طبی و فنری از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم. با خواندن این مطلب، به‌راحتی می‌توانید بهترین تشک را متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

مواد سازنده و ساختار؛ مهم‌ترین تفاوت تشک طبی و فنری

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای انتخاب از بین تشک طبی یا طبی فنری به شما کمک می‌کند، مقایسه متریال استفاده‌شده در ساخت این دو نوع تشک است. در ساخت تشک طبی از موادی مانند فوم، مموری فوم، لاتکس، اسفنج یا یونولیت استفاده می‌شود و فنر ندارد. درمقابل، در تولید انواع تشک فنری، از یک یا چند لایه فنر فلزی که به‌صورت مجزا یا چندتایی درون پارچه‌های مخصوص قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود.

به دلیل تفاوت در نوع متریال، تشک طبی و فنری در ساختار نیز تفاوت دارند؛ تشک طبی به دلیل نداشتن فنر، ضخامت کمتری دارد. درمقابل، تشک فنری به دلیل داشتن فنرهای ارتجاعی، ضخامت و ارتفاع بیشتری دارد. نمونه‌های مختلف تشک آماده در انواع فنردار و بدون فنر قابل‌خریداری هستند.

مقایسه تشک طبی و تشک فنری از نظر ساختار

از نظر پشتیبانی از بدن، تشک فنری بهتره یا طبی؟

تشک‌های طبی به دلیل ساختار ویژه، در قسمت‌هایی از بدن مانند کمر و ستون فقرات که مستقیما با تشک در تماس هستند، پشتیبانی بسیار مناسبی ایجاد می‌کنند. درمقابل، تشک‌های فنری قابلیت تطبیق کامل با انحنای بدن را ندارند و به همین دلیل، پشتیبانی محدودتری از بدن خواهند داشت. 

انواع تشك طبي فنري به دلیل داشتن ساختار طبی و استفاده از موادی مانند مموری فوم در تولید آن‌ها، کمترین آسیب را به کمر، ستون فقرات و مهره‌های گردن وارد خواهند کرد. اگر مشکلات سلامتی مانند کمردرد یا گردن‌درد دارید، انتخاب تشک طبی فنری با مشورت پزشک، بخشی از مشکلات شما را برطرف خواهد کرد.

راحتی تشک فنری خوبه یا طبی؟

برای بررسی این که از نظر راحتی تشک طبی بهتر است یا طبی فنری، باید ترجیحات و نیاز شخصی خود را در نظر بگیرید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند تشک آن‌ها کاملا با انحنای بدن تطبیق پیدا کند و بدن آن‌ها به‌گونه‌ای کاملا در تشک فرو برود. ازطرفی، برخی از افراد دیگر ترجیح می‌دهند تشک بافتی سفت‌تر داشته باشد و به‌راحتی با فشار بدن تغییر شکل ندهد.

به همین دلیل، برای انتخاب از بین تشک طبی یا طبی فنری، ترجیح شخصی خود را در نظر بگیرید. در‌نهایت پس از انتخاب تشک، برای زیبایی دکوراسیون اتاق، یک ست روتختی زیبا خریداری کنید تا فضای اتاق‌خواب را دگرگون کنید.

مقایسه تشک طبی و تشک فنری از نظر میزان راحتی

مقایسه تشک طبی و فنری از نظر میزان سفتی و نرمی

در مقایسه تشک طبی و فنری از نظر نرمی و انعطاف‌پذیری، می‌توان گفت تشک طبی نرم‌تر است؛ زیرا انواع تشک طبی از فوم تشکیل شده‌اند و در تولید آن‌ها از فنر استفاده نشده است. اگر بدانید تشک مموری فوم چیست، قطعا می‌دانید که در ساخت اکثر تشک‌های طبی از این نوع فوم استفاده می‌شود. تشک‌های مموری فوم از نظر انعطاف‌پذیری و نرمی بسیار محبوب هستند. 

در‌مقابل تشک‌های طبی، فنرهای استفاده‌شده در تشک فنری، انعطاف‌پذیری این نوع تشک‌ها را کمتر از تشک طبی می‌کند. اگر نرم بودن تشک برای شما اهمیت دارد، تشک‌های طبی نرم‌تر هستند؛ البته به برخی از افراد که دچار کمردرد و آسیب‌های ستون فقرات هستند، استفاده از تشک‌های فنری با سطح سفت‌تر پیشنهاد می‌شود تا انحنای کمتری به قسمت‌های مختلف بدن وارد شود.

قیمت؛ تشک طبی معمولا گران‌تر از تشک فنری است

در بررسی مزایا و معایب تشک طبی، از قیمت گران آن به‌عنوان یکی از معایب یاد می‌شود. به‌طورکلی، قیمت تشک‌های طبی به دلیل نوع خاص متریال و فوم‌های استفاده‌شده در ساخت آن‌ها بیشتر است. درمقابل، قیمت تشک فنری به دلیل داشتن متریال ارزان‌قیمت‌تر، کمتر از تشک‌های طبی محاسبه می‌شود. بر همین اساس، در پاسخ به سوال «از نظر قیمت تشک فنری خوبه یا طبی»، باید گفت تشک‌های فنری ارزان‌تر هستند و از نظر اقتصادی انتخاب بهتری خواهند بود.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که تشک‌های فنری برخی از برندهای مرغوب و لوکس، به دلیل استفاده از فلزات گران‌قیمت به‌عنوان فنر، گران‌تر است. بااین‌حال، اگر قصد دارید برای چیدمان اتاق خواب کوچک یک تشک جدید خریداری کنید و هزینه‌های جانبی برای شما اهمیت دارد، تشک‌های فنری از برندهای اقتصادی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تفاوت قیمت تشک طبی یا طبی فنری

تنوع مدل؛ تشک طبی یا طبی فنری تنوع بیشتری دارد؟

تشک‌های طبی از نظر تنوع مدل و سبک طراحی، معمولا گزینه‌های کمی را در اختیار شما قرار می‌دهند. در ساخت این نوع تشک‌ها معمولا از فوم‌های خاص مانند مموری فوم و لاتکس استفاده می‌شود؛ درمقابل، برندهای مختلف انواع و اقسام تشک‌های فنری با متریال‌های مختلف، از فوم و اسفنج گرفته تا فنرهایی با کیفیت متفاوت، را تولید می‌کنند. بااین‌حال تفاوتی ندارد که کدام مدل تشک را انتخاب می‌کنید، با خرید بهترین مارک تشک تخت، خیالتان از بابت کیفیت آسوده خواهد بود.

از نظر میزان گرفتن لرزش، تشک فنری خوبه یا طبی؟

در مقایسه تشک طبی و فنری از نظر میزان کنترل لرزش، باید گفت تشک‌های طبی به دلیل ساختار خاص خود، لرزش‌های حاصل از حرکت روی تشک را کاهش می‌دهند. درمقابل، تشک‌های فنری به دلیل فشرده شدن فنرها، لرزش‌های ناشی از حرکت روی تشک را به‌خوبی منتقل می‌کنند.

یکی دیگر از نکاتی که در مقایسه تشک طبی و فنری باید در نظر بگیرید، نوع شستشو آن‌ها است. تشک‌های طبی به دلیل نداشتن فنر، بسیار راحت‌تر شسته می‌شوند. ولی تشک‌های فنری، به دلیل داشتن فنر از نظر شستشو و خشک شدن شما را با چالش مواجه می‌کنند. اگر درباره نحوه شستشو تشک‌ها اطلاعی ندارید، مقاله «چگونه تشک تخت را بشوییم» را مطالعه کنید.

مقایسه تشک فنری و تشک طبی از نظر میزان گرفتن لرزش

دوام و ماندگاری تشک فنری بهتره یا طبی؟

در مقایسه تشک طبی و فنری از نظر دوام و ماندگاری باید گفت که تشک طبی دوام بالایی دارد. اکثر تشک‌های طبی با ضمانت‌های مدت‌دار به فروش می‌رسند. درمقابل، دوام و ماندگاری تشک‌های فنری به دلیل فشرده شدن فنرهای به‌کاررفته در تولید آن‌ها، کمتر است. اگر به دنبال یک کالای خواب بادوام و ماندگار هستید که تا سال‌ها نیاز به تعویض آن نداشته باشید، تشک طبی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. 

مقایسه تشک طبی و فنری از نظر کیفیت خواب

اگر می‌پرسید از نظر کیفیت خواب تشک فنری بهتره یا طبی، باید گفت این موضوع کاملا به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اگر خوابیدن روی تشک‌های نرم را ترجیح می‌دهید، تشک‌های طبی برای شما خواب بهتری را به همراه خواهند داشت؛ ولی اگر تشک‌هایی با کمی سفتی انتخاب شما است، تشک‌های فنری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برخی از مدل‌های تشک مسافرتی نیز در انواع طبی قابل‌خریداری هستند که به افراد با شرایط جسمانی خاص پیشنهاد می‌کنیم.

برای انتخاب تشک فنری یا طبی سلامت جسمانی خود را در نظر بگیرید

در پایان پس از مقایسه تشک طبی با فنری از نظر جنبه‌های مختلف، باید به این نکته اشاره کنیم که وضعیت سلامتی شما اولویت دارد؛ بنابراین پیش از خرید تشک جدید، حتما شرایط جسمانی خود را بررسی کنید. اگر از نظر جسمی، خصوصا در ناحیه کمر، گردن و ستون فقرات با مشکلاتی روبه‌رو هستید، معمولا پزشکان استفاده از تشک طبی را به شما پیشنهاد خواهند کرد. اگر از نظر جسمانی مشکل خاصی ندارید، تشک‌های فنری مرغوب نیز انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهند بود.

درنهایت با خرید تشک از برندهای شناخته‌شده، خوابی دلپذیر خواهید داشت. تجربه شما از مزایا و معایب تشک طبی و فنری چیست؟ شما کدام مورد را ترجیح می‌دهید؟ در قسمت نظرات تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.